AppSpeed is geschreven in een hogere programmeertaal. Het maakt gebruik van de multithreading capaciteit van deze taal. Het Operating System is onafhankelijk hiervan ook multitascing / multithreading. Deze twee aspecten zorgen voor een ‘niet realtime’ gedrag.
Dit merk je als er geen limitering van de datastroom is. De verwerking van het aantal in en uitgaande kbytes kan dan flink variëren. De limitering is dan immers alleen afhankelijk van de ‘vrijloop’ van de machine: het aantal programma’s dat actief is, de activiteiten van een gebruiker, de randapparatuur en de services van het operating system zelf.
In extreme mate treedt dit op als:
Waarschijnlijk zijn er nog meer extreme omstandigheden te creëren.
Dat rechtvaardigt de vraag: is het programma dan wel bruikbaar?
Het antwoord hierop is betrekkelijk simpel: Ja, maar creëer geen extreme omstandigheden.
Dus als je aan het testen bent, de computer niet gelijktijdig voor andere zaken gebruiken.
Als je twijfelt aan een juiste meting: doe een nulmeting dat wil zeggen verbind twee computers met een crosscable aan elkaar en zie of de resultaten bruikbaar zijn.